Soupirs (Erezée)

Erezée

Vertrekkend vanaf Place Capitaine Garnir, ga de trap af naast het vertrekbord voor de wandeling. Met je rug naar de trap ga je links en meteen de eerste straat rechts, de helling af naar Crétalles. Y- splitsing naar links : de weg wordt al snel een heerlijk pad omzoomd door heggen. Ga bij het kruispunt rechtdoor (negeer een mooi pad aan de rechterkant dat afdaalt naar de Estinale vallei). Na een naaldbos steekt u de asfaltweg over en neemt u het kleine pad schuin naar links. Steek de "Brug der Zuchten" over en beklim een smal pad tussen de weilanden. Prachtig uitzicht richting Erezée, de bossen van Nalogne en Wéris. Bovenaan, bij de T-splitsing rechts: dit is het Bois de Baudrissart. Ga terug naar de weg. T-splitsing naar links: we zijn op de kruising van 3 beekjes (de Nambleri, de ri d'Aunais en de Estinale). Ga langs de Estinale en ga omhoog richting Clerheid. Bij het verlaten van het bos, Y-splitsing naar rechts. Neem de asfaltweg. Prachtig uitzicht richting het Bois du Pays. Hoogte: 370m. CLERHEID: (geen bronnen) zou afkomstig zijn van "cler" (clarus) = uitdunnen en "heid" = heide, dus open grond waar heide is. Het dorp heeft verschillende boerderijen uit de 19e eeuw in zandsteen en blauwe steen of in vakwerk en cherbins daken (zie inleiding p.22-24) Y-splitsinf naar recht en daal af richting Briscol via de weg in een prachtig hardhoutbos om bij de weg Erezée-Manhay te komen. BRISCOL : (geen bronnen) zou uit het Keltisch komen en "dorp op de heuvel" betekenen. Neem de weg naar rechts. Loop langs de kapel (in zandsteenpuin, in 1904 opgericht in een voormalige school) en sla linksaf. Y-splitsing naar rechts et een onverharde weg nemen die naar het bos leidt. Ga naar beneden tussen de lariksen (rechts) en de sparren (links). Steek de Ri de Sadzot over en neem de weg. T- splitsing naar rechts. Sla linksaf bij de Calvarieberg. Let op de gedenksteen ter nagedachtenis aan de mannen van het dorp en de GI's die zijn gesneuveld tijdens het Ardennenoffensief van 27 tot 28 december 1944. Ongeveer 10 meter verder neem je een smal pad aan de linkerkant. Een houten bank nodigt u uit om een prachtig panorama te aanschouwen richting de bossen van Baudrissart. Na een pad (vaak modderig) tussen de weilanden kom je uit op een asfaltweg. Naar rechts. Dan links aan de T - splitsing om op de N807 te komen. Steek de weg over en ga rechtdoor richting Awez, links aan de T - splitsing AWEZ : (geen bronnen) bestaat waarschijnlijk uit het gecontracteerde artikel "â" = au en "wé" = ford (in Wallonië). We keren terug naar de Nambleri. Op het volgende kruispunt ziet u rechts een mooie boerderij uit 1839 (op n ° 3). T-splitsing naar rechts. Hoogte 280m. T-splitsing naar links. ESTINE : (geen bronnen) ontleent zijn naam aan de Estinale-stroom. Aangenomen wordt dat er in dit dorp in de 17e eeuw een ernstige gebeurtenis plaatsvond omdat de bevolking tussen 1632 en 1656 plotseling van 14 naar 3 huishoudens zakte (pestepidemie?)! Let op het kruispunt van de Notre-Dame-kapel, een kleine constructie van zandsteenpuin waarvan de oorspronkelijke bovendorpel (uit 1836) als drempel wordt gebruikt. Steek de weg over naar de Estinale vallei en neem het kleine pad aan de linkerkant. Loop langs de Estinale. Via een smal pad omzoomd door heggen komt u bij de weg. T-splitsing naar rechts en loop terug naar het plein.

Deze wandeling maakt deel uit van de wandelkaart Erezée-Manhay met 16 routes in de gemeente Erezée. Om deze kaart te bestellen, klilt u op de volgende link : https://www.coeurdelardenne.be/shop