La Route Forestière (De bosweg)

Marcourt

Het circuit begint bij het Royal Syndicat d'Initiative van Marcourt-Beffe op het Martelarenplein in Marcourt. In de verte zie je de witte vlek van de hooggelegen Sint-Thibaut kluizenaarswoning in het bos.

Het dorp heeft veel geleden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aan je linkerhand zie je het "kasteel", een prachtig gebouw van zandsteen en vakwerk in een park, dat naar verluidt het kasteel van Montaigu vervangt, gelegen nabij de kluizenaarswoning en vernietigd in 1413.

Ga richting La Roche-en-Ardenne en na 1 km sla je rechtsaf richting Warisy: een mooie route die je prachtige uitzichten biedt op Marcourt en de omgeving. Het dorp heeft nog steeds enkele vakwerk- en lemen constructies uit de 18e eeuw. Verlaat het dorp aan de rechterkant om, na een prachtige route, het dorp Hodister te bereiken, waar de vreemde sculpturen van J.M.Collet op je wachten... Tijdens de doortocht door het dorp ontdek je her en der zijn werken die het dorp versieren.

Zodra je het dorp verlaat, begin je aan een mooie afdaling door het bos, die prachtige uitzichten biedt op de vallei van de Ourthe. Beneden aan de afdaling ga je richting het dorp Chéoux, een charmant dorp omringd door bossen waar een belangrijke melkfabriek nog steeds actief is. Voorbij de kerk sla je linksaf richting Marche. Je volgt dan een lange rechte weg door een idyllisch landschap.

Na een paar meter naar rechts op de N888 sla je rechtsaf richting Grimbiémont. Eenmaal aangekomen op de top van dit dorp betreed je een prachtig bosrijk gebied dat voornamelijk bestaat uit loofbomen. De doortocht duurt 3 km en zodra je het bos verlaat, ontdek je de Famenne. Je komt aan in Menil Favay, een bloemrijk dorp waarvan de hoofdstraat is omzoomd met gietijzeren pompen uit de 19e eeuw. Aan het begin van het dorp sla je rechtsaf richting Hampteau en vervolgens linksaf richting Hotton, een toeristisch en commercieel dorp dat bekend staat om zijn prachtige Grotten van de Duizend-en-één-Nacht, klimrotsen, het Romeinse kamp van Tî-Château en zijn mooie oevers langs de Ourthe. Hotton was ook het uiterste punt van het Ardennenoffensief in december 1944. Ga vervolgens richting La Roche-en-Ardenne langs de rivier, en nadat je het dorp Hampteau hebt doorkruist, neem je linksaf richting Werpin. Je passeert een gezellig plein, met een mooie molen uit 1737 en mooie vakwerkhuizen. Steek de Ourthe over en ga richting Werpin, waar een standbeeld van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes (zichtbaar na een kleine omweg) uitkijkt over het landschap vanaf een hoogte van 11 meter!

Ga richting Soy, over een mooie landweg met uitzicht op de Ardense uitlopers, en verlaat dan deze richting om rechtsaf te slaan en te rijden op een charmante bosweg die je naar Trinal brengt. In het midden van het dorp sla je linksaf en bereik je het dorp Beffe, dat grotendeels werd verwoest tijdens het Von Rundstedt-offensief.

Op de rotonde sla je linksaf: een mooie plattelandsweg brengt je naar Magoster met zijn achthoekige kapel (1900). Blijf op de hoofdweg waar je vanaf de top prachtige uitzichten hebt op het "Bois du Pays". Voordat je Amonines bereikt, sla je rechtsaf richting Devantave en geniet je van wijde panorama's in alle richtingen naar de Bossen van het Land, Freyneux en Arlogne. Aangekomen in Devantave, sla je rechtsaf richting Marcourt, terwijl je onderweg enkele houten skeletconstructies opmerkt, waarbij natuursteen en hout zijn geïntegreerd, twee lokale materialen. Je gaat richting het Bois d'Arlogne en slaat linksaf: dit is het begin van een prachtige afdaling door sparrenbossen naar een charmante vallei waar talloze beekjes samenkomen. Klim op naar Marcouray. Doorkruis het dorp om de vele vakwerkgebouwen te ontdekken en keer terug naar het dorp Marcourt.